Bibliotheek - probleem met mailadressen

Problemen mailverkeer Telenet

Update:

De problemen met Telenet lijken sinds 10 februari 10u30 opgelost te zijn. Dat betekent dat alle berichten die de afgelopen drie dagen (sinds 7/2) werden verstuurd door het Bibliotheeksysteem nu alsnog zijn aangekomen bij jullie leners met een @telenet.be of @pandora.be adres. Dit kan voor verwarring zorgen bij klanten die ondertussen de materialen van de e-mail hebben ingeleverd of opgehaald. Berichten die vanaf vandaag de deur uit gaan zouden onmiddellijk moeten aankomen, laat het ons zeker weten via de servicedesk indien dat niet het geval blijkt te zijn.

De contributieberichten via e-mail van 1 februari zijn vandaag ook opnieuw verstuurd. Die werden niet correct aangemaakt en verstuurd, vanwege een ongerelateerd probleem. Dat betekent dat ook sommige leners die ondertussen hun lidmaatschap hebben verlengd vandaag een e-mail kunnen krijgen (ook wie geen telenet adres gebruikt).

Voor de leners met een @telenet.be of @pandora.be adres zijn de bounces in Wise gereset, waardoor de teller weer op 0 komt te staan, en er geen pop-up meer verschijnt dat het e-mailadres niet correct is.

We blijven proberen met Telenet in contact te komen om te bekijken hoe we dit soort situaties in de toekomst kunnen vermijden.

Momenteel ondervindt het bibliotheeksysteem problemen om automatische mails te versturen naar mailadressen van Telenet. Eind januari meldde de beheerder van ons bibliotheeksysteem problemen met het mailverkeer tussen de bib en mailadressen van Telenet.

Wat is de oorzaak?

Telenet heeft enkele instellingen gewijzigd, waardoor alle mails van bibliotheken geblokkeerd worden. Het probleem is nog steeds gaande.

Wat is het gevolg?

Automatische berichten die de bib verzendt, ‘bouncen’. Dat betekent dat ze wel verzonden zijn, maar niet ontvangen kunnen worden door de bestemmelingen (door de blokkade van Telenet). We kunnen de ‘gebouncete’ mails niet opnieuw verzenden.

Wat betekent dat voor jou?

Als je met een mailadres van Telenet bent ingeschreven in de bib, ontving je sinds 23 januari 2023 geen reserveringsberichten, inleverattenties, inleververzoeken, herinneringsberichten,... van de bibliotheek.

Wat doe je best?

Check zelf je klaarstaande reserveringen en inleverdatum van uitgeleende materialen. Dat kan op een van deze manieren:

  • Ga naar Mijn Bibliotheeken overloop uitleentermijnen en reserveringen.

  • Bel naar de bib tijdens de openingsuren. Een medewerker kan voor jou alles nakijken.

  • Vraag bij een medewerker om alles na te kijken bij een volgend bibbezoek.

Toch een boete?

Reken jij op de inleverattenties en ben je nu toch te laat? Het niet-ontvangen van de mails is geen reden om je boete te laten verwijderen. Dat staat zo vermeld in ons reglement.

En verder?

De problemen zijn nog niet opgelost. We hebben dit zelf niet in de hand, maar volgen het op de voet. We duimen voor een snelle oplossing!